Plastic & it's impact on our lives

Plastics and its impact on our lives – Everything Clean

Plastics and its impact on our lives

Plastics are undeniably everywhere. They are the most used material in the world today. Making up everything from your food & drink packaging to your household furniture such as tables, chairs, drawers, storage units & even cabinets.

Plastic Furniture

Everywhere you go, almost everything you touch has at least a little bit of plastic in it.  The bristles on your toothbrush are made of an extremely tensile plastic polymer known as nylon while the handle could be made from polyethylene (PE) or polypropylene (PP)*. While preparing a meal, you will notice that the handles of your pots, pans, utensils, cereal bowl, coasters and placemats are all made out of some form of plastic.

Plastic Utensils

Nowadays your car interior, bike helmets, television set, laptops, tablets are all lined with or directly made from plastics.

Plastic Helmets
Television
Car interior

Low cost plastic furniture is now commonplace for families looking to make significant financial sacrifices amidst rising global living expenses. There are plastics in things that you do not even realize, such as paints, protective coatings, linings, adhesives, glues, sealants and insulation. 

Paint Bucket
Glues & Adhesives
Silicon Sealant
Polyurethane foam spray
Paper bag groceries
Jute Bag
Coca Cola Glass Bottle
Shampoo Glass Bottle
Meat Wrapping Paper

Although it’s difficult to imagine a time when we didn’t have polyethylene bags or plastic water bottles, looking back helps us realize the extent of the impact plastics has had on our lives. In the past before our current era of mass industrialization, vegetables were generally grown locally and sold in the nearest possible markets. Out of season fruits used to be sold in aluminium cans, which was not really common in Bangladesh but was more the norm abroad. Dry foods like rice, bread, cereal used to be packaged into paper bags/thick jute bags at the point of purchase. Drinks like milk used to be delivered to houses using glass bottles by local farmers, soft drinks like pepsi & coca-cola were only available in glass bottles. Meats and sweets were usually packed into jute bags or wrapped with paper as well. There was nothing called ‘fast food’ because of the lack of straws, cups and flexible packaging, when you went to a restaurant, naturally take outs were not possible. When it came to household cleaning products, liquid soaps were very uncommon because of obvious packing issues. Generally, hard soap bars were used while glass bottles were used for liquid shampoos.* Hence, one could say that because of the availability of flexible plastic packaging a lot of industries boomed due to their increased capacity for distribution. 

How, when & why did things change? What makes plastics so much better than the alternatives we had? After the 1940’s and the events of World War II,  there were a couple of reasons for which plastics became the go-to material for so many products in so many industries. First and foremost plastics are extremely cheap, typically in Bangladesh a kilogram of plastic goes anywhere between 50 BDT to 200 BDT, which could make about 200 of your tooth brush handles which would mean a single tooth brush handle could cost as low as 25 paisi. Additionally, plastics can be made extremely strong and durable. Finally, one of the most important features which make plastics the material of choice is its moldability and reusability. When heated plastics can take any form or “mold” it is pushed into and when cooled it will become hard again, this process is repeatable with some loss in product quality. All these reasons combined makes for a material which is undeniably appropriate for a myriad of applications and overtime many industries found impressive applications for their products. 

List of references

https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic

https://carifree.com/2019/01/09/what-are-toothbrushes-made-of/ 

https://www.chemicalsafetyfacts.org/plastics/

https://www.sciencehistory.org/the-history-and-future-of-plastics

https://www.onebrownplanet.com/life_before_plastic/

PS. 

Plastics have a huge social impact on our daily lives. We here at EVERYTHING CLEAN are writing a continuing series on plastics to discuss these complex issues and try to give an understanding where the industry is headed and what are some of the problems we face because of these materials. If you are interested please sign up to our newsletter and receive updates whenever we post anything new. 

If you are interested you can check out the next essay in this series: Where do plastics come from?

Our commercial partners are a cool new cleaning chemicals company that is looking to decrease its plastic foot print and provide immense value to your monthly cleaning product requirements. Please visit them to check out what they have to offer.

বাংলা অনুবাদ

নিঃসন্দেহে, প্লাস্টিক রয়েছে সবজায়গায়। আজকের বিশ্বে, প্লাস্টিক বহুল ব্যবহৃত একটি সামগ্রী। খাবার ও পানীয় প্যাকেজিং থেকে শুরু করে বাড়ির আসবাবপত্র যথা- টেবিল, চেয়ার, ড্রয়ার, স্টোরেজ ইউনিট এমনকি ক্যাবিনেটও তৈরি হচ্ছে প্লাস্টিক থেকে। যেখানেই আপনি যান, বা যা কিছুই আপনি স্পর্শ করেন সবকিছুতেই রয়েছে সামান্য পরিমাণের প্লাস্টিক। উদাহরণস্বরূপ, আপনার টুথব্রাশের ব্রিজলগুলি টেনিসল প্লাস্টিকের পলিমার দিয়ে তৈরি যেটি নাইলন হিসেবে পরিচিত, অন্যদিকে এর হাতলটি পলিথিন বা পলিপ্রপিলিন থেকে তৈরি হতে পারে। আবার, খাবার তৈরি করার সময় আপনি লক্ষ্য করে থাকবেন যে হাড়ি,প্যান, থালা-বাসন, কোস্টার, প্লেস ম্যাট সব কিছুই তৈরি কোন একজাতীয় প্লাস্টিক থেকে। শুধু কি তাই! আজকাল, গাড়ির অভ্যন্তরীণ ডিজাইন, বাইকের হেলমেট, টেলিভিশন, ল্যাপটপ, ক্যামেরা সবকিছুই প্লাস্টিকের সাথে সম্পর্কযুক্ত বা সরাসরি প্লাস্টিক থেকেই তৈরি। বলাবাহুল্য, ব্যয়বহুল জীবনযাত্রার মধ্যে যে পরিবারগুলি উল্লেখযোগ্যভাবে অর্থ ব্যয় করতে আগ্রহী তাদের জন্য স্বল্প দামের প্লাস্টিকের আসবাবপত্র এখন বেশ জনপ্রিয়। এমন অনেক জিনিষেই প্লাস্টিকের ব্যাবহার রয়েছে যা আমরা বুঝতে পারিনা যেমন – রঙ, প্রতিরক্ষামুলক কোট, আঠা, সিলেন্টস এবং ইন্সুলেশন। 

যদিও সেই সময়টা কল্পনা করা কঠিন, যখন আমাদের পলিথিন ব্যাগ বা প্লাস্টিকের পানির বোতল ছিল না, পিছনে ফিরে দেখলে আমাদের জীবনে যে প্লাস্টিক ব্যাবহারের ব্যাপক প্রভাব  আছে তা উপলব্ধি করতে সহায়তা করে। অতীতে বা ব্যাপক শিল্পায়নের পূর্বে, শাকসবজি সাধারণত স্থানীয়ভাবে উৎপাদন করা হত এবং সেগুলো বিক্রি করা হত নিকটবর্তী বাজারে। মৌসুম শেষে ফলমূল অ্যালুমিনিয়াম ক্যানে বিক্রি হত,যেটা বাংলাদেশে সাধারন বিষয় না হলেও বহির্বিশ্বে এটা ছিল একটি অতি সাধারন ব্যাপার। শুকনো খাবার যেমন ভাত, রুটি, খাদ্যশস্য ক্রয় করার সময় সাধারণত প্যাকেজিং করা হত কাগজের বা পাঁটের তৈরি ব্যাগের মাধ্যমে। পানীয় দ্রব্য যেমন তরল দুধ স্থানীয় কৃষকদের দ্বারা বাসা- বাড়িতে সরবরাহ হত কাঁচের বোতলের মাধ্যমে এবং সফট ড্রিংকস তথা পেপসি বা কোঁকাকোলাও সরবরাহ করা হত কাঁচের বোতলের মাধ্যমেই।  মাংস এবং মিষ্টি সাধারণত পাটের ব্যাগে প্যাক করা হতো বা কাগজ দিয়ে মোড়ানো হত। স্ট্র, কাপ এবং নমনীয় প্যাকেজিংয়ের অভাবে তখন ‘ফাস্ট ফুড’ বলে কিছু ছিল না এবং উন্নত প্যাকেজিংয়ের অভাবে রেস্টুরেন্ট থেকে খাবার নিয়ে আসাও ছিল প্রায় অসম্ভব। প্যাকেজিং সমস্যার কারনে, গৃহস্থলী পরিষ্কারক সামগ্রী যেমন তরল সাবানের উৎপাদন, সরবরাহ ও ব্যাবহার ছিল বিরল। সাধারণত, তখন হ্যান্ড সোপ বার ব্যবহৃত হত এবং কাঁচের বোতল ব্যাবহার হত লিকুইড শ্যাম্পুর জন্য। অতএব, বলা যায় যে নমনীয় প্লাস্টিক প্যাকেজিং এর সহজলভ্যতার  কারণে প্রচুর নতুন নতুন শিল্প প্রতিষ্ঠান গড়ে উঠেছে।


কীভাবে, কখন এবং কেন বিষয়গুলি পরিবর্তিত হয়েছে? কেন প্লাস্টিকের বিকল্প সমাধানগুলো থাকা সত্ত্বেও  প্যাকেজিং এর জন্যে প্লাস্টিককে প্রধান অবলম্বন হিসেবে বেঁছে নেওয়া হয়? ১৯৪০ সালের পর এবং দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধের পরবর্তী সময়কালে, বেশ কয়েকটি কারণ প্রতীয়মান ছিল যার কারণে প্লাস্টিক বিভিন্ন শিল্প প্রতিষ্ঠানের বিভিন্ন পণ্যসামগ্রী উৎপাদনে অন্যতম উপাদান হিসেবে পরিলক্ষিত হয়।সর্বোপরি,প্লাস্টিক খুবই সস্তা এবং সহজলভ্য বিশেষ করে  বাংলাদেশে ১ কিলোগ্রাম প্লাস্টিকের বাজার মূল্য ৫০ থেকে ২০০ টাকা, যেটা দিয়ে ২০০ টি টুথব্রাশের হাতল তৈরি করা সম্ভব, যার মানে একটি টুথব্রাশের হাতল তৈরি করতে খরচ হবে ২৫ পয়সারও কম। উপরুন্ত,প্লাস্টিক খুবই শক্তিশালী এবং টেকসইভাবে তৈরি করা যায়। প্লাস্টিক বিভিন্ন শিল্পের পছন্দের বস্তু হওয়ার পিছনে অন্যতম আরেকটি কারন হচ্ছে এর পুনরায় ব্যাবহারযোগ্যতা এবং যে কোন ছাঁচের আকৃতি ধারণে সহজলভ্যতা।  উত্তপ্ত গলিত প্লাস্টিক খুব সহজেই কোন রুপ বা আকৃতি ধারণ করতে পারে আবার ঠাণ্ডা করার পর এটি আবার শক্ত প্লাস্টিকে পরিণীত হয়, এইভাবে এই প্রক্রিয়া পণ্যের গুনমান কিছুটা হ্রাস করে পুনরাবৃত্তি ঘটাতে থাকে।

PS. 

আমাদের প্রতিদিনের জীবনে প্লাস্টিকের এক বিশাল সামাজিক প্রভাব রয়েছে। আমরা এখানে Everything Clean এ প্লাস্টিকের এই জটিল সমস্যাগুলি নিয়ে আলোচনা করতে এবং এই শিল্পটি কোথায় এগিয়ে চলেছে তা বোঝার জন্য প্লাস্টিকের উপর একটি ধারাবাহিক সিরিজ লিখছি।  আপনি যদি আমাদের ব্লগগুলো পেতে আগ্রহী হন তবে দয়া করে আমাদের নিউজলেটারে সাইন আপ করুন যাতে যখনই আমরা নতুন কিছু পোস্ট করি সেগুলোর আপডেট আপনি নিমেষেই পেতে পারেন।

আপনি যদি আগ্রহী হন তবে এই সিরিজের পরবর্তী রচনাটি পড়ে দেখতে পারেন: প্লাস্টিক কোথা থেকে আসে? আমাদের বাণিজ্যিক অংশীদাররা হ’ল একটি দুর্দান্ত ক্লিনিং কেমিক্যাল সংস্থা যারা তাদের প্লাস্টিকের ব্যবহার হ্রাস করতে এবং আপনার প্রয়োজনীয় মাসিক পরিষ্কারের পণ্যগুলির উপর খরচ বাঁচাতে কাজ করছে। তাদের কী অফার রয়েছে তা যাচাই করতে দয়া করে ভিজিট করুন ঃ https://www.zeptoclean.com/purchase-club/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *